تبلیغات
S O H E I L I CARTOON - شباهت یا سرقت هنری از دیدگاه جولیان بناپای کارتونیست سر شناس رومانیایی
 
"هنر درنگ است.نقطه ای ست که در آن تاب سرشاری را نیاورده ایم. لبریز شده ایم. گریز می زنیم و با آفرینش هنری خستگی در می کنیم"

شباهت یا سرقت هنری از دیدگاه جولیان بناپای کارتونیست سر شناس رومانیایی

نوشته شده توسط :امیر سهیلی
پنجشنبه 10 مرداد 1392-07:34 ب.ظ


آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فایل , آپلود دائمی,آپلود موزیک

 جولیان پناپای کارتونیست مشهور اهل رومانی است. وی بیش از 40 سال تجربه و 90 جایزه بین المللی در زمینه کاریکاتور دارد. از آن جمله می توان به جایزه اول مسابقه Ecc-Kruishoutem سال 1989 اشاره کرد. او همچنین داور بیش از 20 جشنواره بین المللی بوده است.
او کارتونیست حرفه ای واقعی است و به طور کلی به رشد و تحول کارتون، به خصوص ایده یابی در کارتون اهمیت بسیاری می دهد. پناپای هنرمندی با بینش هدفمند، با توانایی یافتن شباهت ها در هنر کارتون است. 
 
به عقیده شما مهم ترین ویژگی های یک کارتون خوب چیست؟
مهم ترین چیز در کارتون خوب معنا یا ایده و در مرحله دوم طراحی گرافیکی است. ایده اولیه ساخته فکر هنرمند و عزت نفس او است. تفکر عقلانی کارتونیست در ایده اش تجلی می یابد. حق انحصاری اثر هنرمند در ایده اش قرار داد، نه در کیفیت طراحی اش.
ایده ماننده ریشه است. ریشه ی خوب، پس از کاشت درست رشد می کند و با ایده خوب و طراحی زیبا کارتون عالی به وجود می آید. یک ایده وقتی به عنوان ایده اولیه قابل قبول است که متعلق به خود هنرمند باشد.
اگر هنرمندی از ایده هنرمند دیگر استفاده کند مطمئنا اثر خلق شده ی او را نمی توان اثر اورجینال به حساب آورد (زیرا ساخته خلاقیت او نیست.) در عوض اثر خلق شده را شبیه سازی به حساب می آوریم. این اولین درسی است که همه ی کارتونیست ها باید بیاموزند.
دو واژه شباهت و سرقت هنری را چگونه توصیف می کنید؟ 
من این دو واژه را در پرسش قبلی تعریف کردم، اما هنوز موضوع را کامل روشن نکرده ام. کلید اصلی این مطلب را می توان در دو مفهومی که من بیان کرده ام پیدا کرد: شباهت منفی، با تکرار به وجود می آید. وقتی یک هنرمند از ریشه ی اثر هنرمند دیگر استفاده می کند، اصل تازه ای به ریشه اولیه نمی افزاید و یا تغییری در خلاقیت نهفته یا پیام آن به وجود نمی آورد. من به عنوان داور چنین اثرهایی را هرگز شایسته دریافت جایزه نمی دانم. به عقیده من این گونه آثار چیزی مانند همان سرقت هنری به حساب می آیند.
شباهت مثبت، خود را با تفاوت هایش نشان می دهد. مثلا وقتی یک هنرمند از ریشه اثر هنرمند دیگر الهام می گیرد، اما اصول واضح و روشن، خلاقیت و نبوغ خود را به آن می افزاید.
کارتون هایی که دارای این اصل هستند نمی توانند دارای ارزش کارتون های اورجینال باشند. اما بسیاری از آنها در مسابقات جوایز متعددی می گیرند. به طور کلی کارتون ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد:
کارتون های اورجینال که دارای ایده اولیه است.
شباهت های منفی که با تکرار یا سرقت هنریف به وجود آمده اند.
شباهت های مثبت که با تفاوت ها به وجود می آیند. 
شما به عنوان پدرخوانده یافتن کارتون های مشابه شناخته می شوید. چگونه توانستید در این مورد تا این حد قوی باشید؟
پدرخوانده کارتون های مشابه حسین کاکماک است که 15 سال پیش ایده یافتن این گونه کارتون را ارائه کرد. من فقط این ایده را گسترش دادم. به عقیده من هنر کارتون در حال سقوط است و این به دلیل تکرار ایده های قدیمی یا سرقت هنری است. سال های 1980 تا 2000 بهترین سال برای پیشرفت کارتون بود. ما آن سال ها را اکنون به صورت منفی بازسازی می کنیم، بدون خلاقیت یا بینش.
آلبرت انیشتین گفته است: «رمز خلاقیت در این است که بدانید چگونه منابع تان را پنهان کنید.»
من به عنوان محقق واقعی، راستگو و بی طرف هر روز منبع الهام کارتون های جدید را در میان آلبوم کارتون های قدیمی دهه 80 و 90 پیدا می کنم.
شور و حرارات «تاریخ ایده در کارتون» که من آن را خلق کرده ام از اینجا به وجود آمده است.
دوست دارید با این کار چه چیزی به دست آورید؟
می خواهم جلوی این سقوط را بگیرم تا تاثیری در پیشرفت کارتون داشته باشم و از تکرار ایده ها جلوگیری کنم، حتی اگر این کار من اقدامی خصمانه در برابر هنرمند به حساب آید. من هنوز در حال بررسی ایده ها در طراحی ها هستم. این بررسی ها مخالفانی نیز دارد.
مخالفان این بررسی ها نمی توانند جنگل (تاریخ ایده در کارتون) را ببینند زیرا درختان (کارتون های مشابه) جلوی دید آنها را گرفته است. اما به نشان دادن مجموعه شباهت ها ادامه می دهم. من مجموعه کاملی از آنها دارم و هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند مرا از ادامه این کار باز دارد. 
به عقیده شما کارتونیست های این زمان از هنرمندان 20 یا 30 سال پیش خلاقیت کم تری دارند؟ و دلیل آن چیست؟
بله همینطور است. زیرا خلاقیت به مرحله نابودی رسیده است. همه چیز مشابه گذشته شده است. کارتون را نمی توان با مد مقایسه کرد، که هر چند سال یک بار تکرار می شود. از طرف دیگر بازگشت به ایده های دهه 80 یا 90 جنبه معنوی و اخلاقی دارد. چگونه می توان به کارتون ها در صورتی که وابسته به ایده های قدیمی باشند جایزه داد؟ آیا به احساسات هنرمندی فکر کرده اید که از اثرش سرقت شده و جایزه نیز برده است. به عقیده من این جایزه متعلق به هنرمند اول است. زندگی به ما نشان می دهد که ممکن است هنرمندی به ناحق جایزه ای برده باشد زیرا برداشت از ایده هنرمند دیگر از ساخت ایده جدید آسان تر است. هنر تقلیدی، همسانی و سرقت هنری عادت بدی شده است. 
آیا می توان آن را با تکنولوژی ارتباطات مرتبط دانست، که هنرمند امروز به همه ی آثار از سراسر جهان دسترسی دارد و این که باعث شده است که شباهت ها امروزه بیش از قبل به چشم می آیند؟
نه، این شباهت ها قبلا نیز به چشم می آمدند، اما کسی نبود که این شباهت ها را بررسی کرده و به نمایش بگذارد. اما امروزه من تنها کسی نیستم که این کار را انجام می دهم. من همکاران و حامیان بسیاری دارم. 
فکر می کنم هیچ موسسه کارتونی هنر تقلیدی را قبول ندارد، و جایزه بلافاصله از هنرمند پس گرفته می شود. داستان شباهت ها اکنون پیچیده تر شده است. آیا اغلب سازگاری به حساب نمی آید؟
متاسفانه فکر می کنم شما اشتباه می کنید. موسسسات کارتون بسیاری هستند که این مطلب را نادیده می گیرند. آثار مشابه بسیاری هستند که برنده جایزه شده اند. مسئله شباهت ها بسیار پیچیده است، اما من آن را ساده تر بیان کرده ام. شباهت منفی با تکرار اثر هنری و شباهت مثبت با تفاوت ها نشان داده می شوند. این دو مطلب می توانند کارتون واقعی را نشان دهند. به سادگی می توان سرقت های هنری را آشکار کرد، بحث در مورد آن فقط یافتن بهانه است. من ترجیح می دهم آن را فراموشی ذهن انسانی بیان کنم. مثلا شما اثری را جایی دیده اید اما آن را فراموش کرده اید و به اشتباه خودتان اثر مشابه آن خلق می کنید. من این مطلب را به تجربه دیده ام. 
فکر نمی کنید ممکن است این کار شما تاثیر منفی داشته باشد؟ و جلوی خلاقیت کارتونیست ها را بگیرد. زیرا کارتونیست ها از داشتن ایده مشابه بترسند و از کشیدن کارتون امتناع کنند؟
این ثابت می کند که حق با من است. و نشان می دهد که برخی از کارتونیست ها الهام کارهایشان را از هنرمندان دیگر می گیرند. و یا به خلاقیت هنری شان اعتماد کامل ندارند و این باعث می شود که از ادامه کار امتناع کنند. ما نمی توانیم آثار هنری قدیمی را زیر فرش پنهان کنیم و وانمود کنیم که وجود ندارند. 
این باعث می شود که داوران نیز از حضور در جشنواره ها تردید کنند. حتی داورانی که کارتون های جهانی و نتایج را دائما می بینند. ظاهرا می ترسند که به اشتباه به کارتونی جایزه دهند که دارای شباهت است؟
اوه، نه ... آنها این طور فکر نمی کنند. ممکن است برگزار کنندگان جشنواره ای کارتون این چنین فکر کنند اما داوران نگران این مطالب نیستند. زیرا برگزار کنندگان از این مطلب می ترسند که جوایزشان را به آثار مشابه بدهند.
آیا در این مسیر خطری وجود ندارد. تنها چند داور معتبر برای بررسی کارتون ها وجود دارند و این باعث می شود که داوران جدید کم تری شروع به کار کنند. نظرتان در مورد داور خوب چیست؟
منظورتان از داور جدید چیست؟ فقط یک کارتونیست غیرحرفه ای می تواند این گونه باشد. آیا فکر می کنید حامیان می توانند در مورد جوایز تصمیم بگیرند؟ تنها داوران کارتونیست حق دارند در این مورد تصمیم بگیرند و باید مسئولیت انتخاب هایشان را به عهده بگیرند. داور خوب باید کارتونیستی باتجربه باشد. کسی که کارتون های مختلف را دیده و بررسی کرده است. نه داوری که مانند یک گردشگر کارتون ها را سرسری می بیند. به عقیده من داوران مسابقه کارتون آیدن دوغان می توانند در آینده نیز به همان خوبی داوری کنند درست مثل ساعت گرینویچ. 
دوست دارید چه نصیحتی برای کارتونیست های سراسر جهان به خصوص جوانان داشته باشید؟
من فقط یک نصیحت برای کارتونیست های جوان دارم. اگر کسی تصمیم گرفت نویسنده شود، آثار تولستوی و بالزاک را قبل از این که شروع به نوشتن کند می خواند. جوانی که می خواهد کارتونیست شود باید اول آثار کارتونیست های قدیمی را ببیند و بررسی کند و از آنها یاد بگیرد.
در طول چهل سال تجربه کارتون من آرشیوی از آن ها تهیه کرده ام و هنرمندان جوان می توانند به آن مراجعه کنند.
به طور کلی رویای شخصی شما در مورد کارتون های خودتان و هنر کارتون چیست؟
من رویایی در مورد حرفه هنری ام دارم. اما از آنجایی که کارتون مشغله ذهنی من است امیدوارم آینده بهتری داشته باشد که وابسته به نوآوری و خلاقیت باشد. انسان های اولیه چرخ را اختراع کردند، در حالی که انسان های عصر حاضر از خلاقیت آنها استفاده کردند و چرخ دنده را ساختند. امیدوارم کارتونیست ها هم همین کار را انجام دهند. اگر نمی توانند کارتون اورجینال خلق کنند، لااقل ایده های قدیمی را ارتقاء دهند.
آیا دوست دارید مطلب دیگری اضافه کنید؟
به عقیده من کارتونیستی وجود ندارد که بتواند ادعا کند در کارتون هایش هیچ نوع شباهتی وجود ندارد. من از بین 300 کارتونی که خلق کرده بودم، 10 شباهت پیدا کردم. یکی از همکارانم 60 شباهت در 300 اثر کارتونش پیدا کرد. و یکی از هنرمندانی که برنده جایزه شده بود از بین 50 کارتونش 15 شباهت پیدا کرد.
لطفا به این مطلب توجه کنید و در مجموعه کارهایتان به دنبال شباهت ها بگردید، به این طریق خلاقیت، الهام و نوآوری بیشتری پیدا می کنید. کلید شخصیت پردازی و توصیف یک کارتونیست می تواند در ارتباط هایش پیدا شود. 
جولیان عزیز از شما بسیار متشکرم.
ساسکیا قیسنز
منبع سایت ایران کارتون





نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox